Call for WORLD DAY FOR CULTURAL DIVERSITY!

WORLD DAY FOR CULTURAL DIVERSITY

21st of May 2023

OVERVIEW

In 2001, UNESCO adopted the Universal Declaration on Cultural Diversity and in December 2002, the UN General Assembly, in its resolution 57/249, declared May 21 to be the World Day for Cultural Diversity for Dialogue and Development, affirming culture’s contribution to the three dimensions of sustainable development, acknowledging further the natural and cultural diversity of the world, and recognizing that cultures and civilizations can contribute to, and are crucial enablers of, sustainable development.

The Single Guarantee Committee and the Welcome Office of Tor Vergata University of Rome, in order to celebrate this valuable and important day properly, are proposing to realize an online project. But we need your collaboration to make this beautiful day enjoyable while appreciating the cultural diversity surrounding us.

CALL FOR ARTISTS AND KEEPERS

We would like to invite Tor Vergata students to propose an artist or an important artwork from their land of origin, one that they can introduce through a personal interview to the artist or to a person strictly connected to the artwork; the recorded interviews and the artistic elements will be presented in an event at the University on May 19th. This event would be an opportunity for all of us to appreciate all the colors of cultural diversity in unique personal stories/experiences. The format and the schedule of the event will be furtherly defined according to the number and kind of proposals received.

SPECIFICATIONS

Kinds of cultural elements and creative arts fields

The person to be interviewed has to be directly connected to the artwork (ie, the director or a keeper in a museum) or a publicly recognized artist in creative fields, such as: painting, architecture, sculpture, literature, music, performing and cinema. Hybrid and/or other artistic fields not mentioned in this list will also be welcome.

To propose an artist or an artwork and the person directly connected to it send an email to info@tourismstrategy.lettere.uniroma2.it with object “WDCD proposal”, specifying your name, the name of the artist/artwork and the State or Region of reference of the artist /artwork.

Deadline: 15th of April 2023

CONTACTS

Coordinators: Prof. Federica Mucci – federica.mucci@uniroma2.it; Prof. Alessandro Cosentino – a.cosentino82@gmail.com

For more information: Dr. Tiziano Gasbarro – info@tourismstrategy.lettere.uniroma2.it

GIORNATA MONDIALE PER LA DIVERSITA’ CULTURALE

21 MAGGIO 2023

PRESENTAZIONE

Nel 2001 l’UNESCO ha adottato la Dichiarazione Universale sulla Diversità Culturale e nel dicembre 2002 l’Assemblea generale delle Nazioni Unite, nella Risoluzione 57/249, ha dichiarato il 21 maggio quale Giornata mondiale per la diversità culturale per il dialogo e lo sviluppo, affermando che la cultura contribuisce alle tre dimensioni dello sviluppo sostenibile, ribadendo l’importanza della diversità naturale e culturale del mondo e riconoscendo che le diverse culture e civiltà possono contribuire allo sviluppo sostenibile e ne sono condizioni essenziali.

Il Comitato Unico di Garanzia e l’Ufficio Accoglienza studenti dell’Università di Roma “Tor Vergata”, per celebrare questa preziosa ed importante giornata, propongono di realizzare un progetto online. Ma abbiamo bisogno della vostra collaborazione per far sì che in questa bella giornata, si possa piacevolmente apprezzare la diversità culturale che abbiamo intorno a noi.

BANDO PER ARTISTI E CUSTODI

Vorremmo invitare gli studenti di “Tor Vergata” a proporre un artista o un’importante opera d’arte della loro terra di origine, che possano presentare mediante un’intervista personale all’artista stesso o a una persona strettamente collegata all’opera d’arte; le interviste registrate e gli elementi artistici verranno presentati in un evento che si terrà in Università il 19 maggio. Questo evento potrà essere un’opportunità per tutti noi per apprezzare i colori della diversità culturale attraverso storie/esperienze personali uniche. Il format e il programma dell’evento saranno ulteriormente definiti in linea con il numero e le tipologie di proposte che perverranno.

SPECIFICAZIONI

Tipi di beni artistici e settori delle arti creative

La persona da intervistare deve essere direttamente collegata all’opera d’arte (ad es., il direttore o un custode del museo dove è conservata) o un artista pubblicamente riconosciuto in settori creativi quali la pittura, l’architettura, la scultura, la letteratura, la musica, le arti dello spettacolo e il cinema. Altri settori artistici ibridi o non menzionati in questo elenco saranno altresì presi in considerazione.

Per proporre un artista o un’opera d’arte e la persona ad essa direttamente collegata, si può inviare una e-mail a info@tourismstrategy.lettere.uniroma2.it con oggetto “WDCD proposal”, specificando il proprio nome, il nome dell’artista/opera d’arte e lo Stato o la Regione di riferimento dell’artista/opera d’arte.

Scadenza: 15 aprile 2023

CONTATTI

Referenti dell’iniziativa: Prof.ssa Federica Mucci – federica.mucci@uniroma2.it; Prof. Alessandro Cosentino – a.cosentino82@gmail.com

Per maggiori informazioni: Dr. Tiziano Gasbarro – info@tourismstrategy.lettere.uniroma2.it